نظرسنجی درخصوص نیاز به کاهش تعرفه واردات رنگ نساجی ری‌اکتیو

نگاه مسئولین بلندپایه گروه اقتصادی هیات محترم دولت همواره به درستی در مورد واردات کالاهایی که تعرفه آن بیش از حداقل می‌باشد تحدیدانه بوده است چرا که این کالاها را تهدیدی برای تولید داخلی می‌دانند. افزایش تعرفه رنگهای ری‌اکتیو به استناد ادعایی نادرست بوده که شایسته است به زودی اصلاح گردد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، ضرورت تامین آنها از محل واردات، از زاویه دید حمایتی مسوولان دور نماند و بیش از این موقعیت شغلی دهها هزار فعال در صنعت رنگرزی توسط ادعای شرکتی که طبق اطلاعات مندرج در وب سایت رسمی خود با تعداد تنها و تنها ۱۰۴پرسنل در غالب ۴ واحد تولیدی، یگانه تولید کننده ۱۱۴۵ نوع کالا شامل انواع رنگهای صنایع نساجی اعم از دیسپرس، ری‌اکتیو، اسیدی، مستقیم، بازیک و انواع رنگهای صنایع پتروشیمی و بنزین، صنایع دارویی، صنایع بهداشتی، صنایع غذایی و صنایع کاغذ می‌داند، به مخاطره نیافتد.

تحقیقا اقدام به افزایش تعرفه یک کالا هنگامی صورت می‌پذیرد که مسولین از تامین تمامی و یا بخش عمده‌ایی از نیاز مصرف کنندگان توسط واحد و یا واحدهایی که درخواست افزایش تعرفه داده‌اند اطمینان حاصل نمایند. تلاش برای کاهش تعرفه رنگهای ری‌اکتیو شاید تفاوت چندانی در قیمت تمام شده نداشته باشد، ولی نکته بسیار حائز اهمیت اینجاست که مسوولان عالی رتبه اقتصادی در تصمیمات خود خصوصا در شرایط خاص کنونی اولویت را در تخصیص ارز به کالاهایی نمی‌دانند که توسط مسئولین میان پایه پیش از این تعرفه آن افزایش یافته است. تلاش می‌کنیم تا مسولین نگاه واقع بینانه‌تری نسبت به عملکرد واحدهایی داشته باشند که گاهی رفتار آنان مانعی بزرگ بر سر راه تولید می‌باشد چه وظیفه اصلی مسولان زحمتکش وزارت صمت چیزی نیست به غیر از رفع موانع تولید.

در ذیل به طرح دو موضوع می‌پردازیم که بررسی آنها می‌تواند مبین موضوع باشد.

یکم : از مجموع ۱۰۴ پرسنل که در مجموعه این شرکت که به استناد درخواست او افزایش تعرفه رنگهای ری‌اکتیو اعمال شده است، چند نفر مستقیما در تولید رنگهای ری‌اکتیو مشغول می‌باشند؟ این شرکت ادعا دارد در ۷ صنعت مختلف ۱۱۴۵ کالا تولید می‌کند که هر صنعت طیف وسیعی را در بر می‌گیرند و دانش فنی تولید آنها کاملا از هم مجزاست. دقیقا چند نفر متمرکز بر تولید رنگهای ری‌اکتیو هستند که برای حمایت از آنها با افزایش تعرفه موقعیت شغلی دهها هزار کارگر به خطر افتاده است؟ ۴ واحد تولیدی اگر ۱۰۴ پرسنل (که لیست بیمه می‌تواند موید این تعداد باشد) در ۴ واحد تولیدی تقسیم شده باشند، به عبارتی ۲۶ نفر در هر واحد. اگر بخواهیم صنایع نساجی و چرم را یک واحد محسوب کنیم فقط ۲۶ نفر در این واحد مشغول به تولید هستند که سهم رنگ ری اکتیو شاید به ۲ یا ۳ نفر برسد. یقینا حتی اگر هر ۱۰۴ پرسنل متمرکز بر واردات این طیف وسیع از صنایع باشند باز هم جوابگوی نیاز این صنعت نمی باشند.

دوم : همواره از کارشناسان و مسئولین وزارت صمت دعوت میگردد به کارخانه این شرکت معظم مراجعه فرمایند و از نزدیک در جریان تولید و صدق ادعای ایشان قرار گیرند. چه نکوست از دیگر کارخانجات تولید رنگ ری‌اکتیو در کشور هند هم بازدید به عمل آید تا خود در مقام مقایسه تصمیمات عالمانه‌تری داشته باشند‌.
کنسرسیوم سیس آرنگ که سهامداران آن بالغ بر نود واحد رنگرزی و تکمیل می‌باشد به نمایندگی از شرکت KIRI INDUSTRIES یکی از سه تولیدکننده بزرگ رنگ ری‌اکتیو که همواره در شرایط بحرانی در کنار صنعتگران رنگرز بوده است از شما مسئولین محترم دعوت به عمل می آورد با تشریف فرمائی خود در جریان کامل اتفاقاتی که منجر به تولید رنگ ری‌اکتیو می‌گردد قرار گیرید.


 

کنسرسیوم سیس آرنگ افتخار دارد همواره جلودار حمایت از تولید “هوشمندانه” ملی بوده است و با آینده‌نگری خود سعی نموده است ضربه‌گیر ضربات خارجی وارد شده به بدنه صنعت رنگرزی و تکمیل این مرز و بوم باشد.

گواه بارز دل داشتن سیس آرنگ در گرو حمایت از تولیدات داخلی، عدم واردات مواد کمکی نساجی، رنگهای اسیدی و مستقیم از سوی سیس آرنگ به علت توانایی تولیدکننده‌های داخلی در این عرصه و همچنین خودداری داوطلبانه از واردات رنگهای کاتیونیک به احترام فرش دستبافت ایرانی در مقابل حریف نابرابر خود فرشهای ماشینی می‌باشد.

سیس آرنگ به جد معتقد است که تامین نیاز رنگهای ری‌اکتیو از محل تولیدات داخلی ادعایی نادرست بوده و با کمال تاسف ادعاهایی از این دست همواره مانعی در جهت رشد و حتی بقای صنعت رنگرزی گردیده است. برای رفع این مانع که همواره ضربه‌ایی داخلی به این صنعت بوده است، تصمیم داریم درخواست خود مبنی بر کاهش تعرفه رنگهای ری‌اکتیو را تسلیم مراجع ذیصلاح در وزارت صنعت نماییم.

درصورت تمایل می توانید از طریق این فرم نظر سنجی، سیس آرنگ را در انجام این مهم یاری نمایید.

لازم به ذکر است، سهامداران سیس آرنگ نیاز به شرکت در این نظر سنجی نداشته و تنها سهامدارانی که به هر دلیل مخالف کاهش تعرفه رنگهای ری‌اکتیو می‌باشند مخالفت خود را در این نظرسنجی اعلام فرمایند تا از درج نام آنها در این طومار خودداری گردد.